Zakup samochodu, szczególnie używanego, jest obarczony ryzykiem. Większość kupujących nie dysponuje specjalistyczną wiedzą mechanika, co łatwo próbują wykorzystać sprytni sprzedający. Jest jednak kilka kluczowych elementów, na które trzeba zwrócić uwagę i poradzi sobie z tym nawet laik. Poniższy tekst przedstawi krótko na co zwracać uwagę przy zakupie auta.
Na co zwracać uwagę czytając ogłoszenie?
Większość ogłoszeń zachęcających do kupna samochodu, jest podobna. Właściciele zachwalają stan techniczny, oraz niezawodność pojazdu. Treść ogłoszenia rzadko kiedy pozwoli ocenić nam, czy mamy odczynienia z uczciwy sprzedawcą, czy może z cwaniakiem. Lampka ostrzegawcza powinna się zapalić, kiedy mało jest zdjęć sprzedawanego pojazdu, albo są one nieostre lub robione pod dziwnym kątem. Takie zabiegi mają na celu ukrycie wad powłoki lakierniczej, lub kiepskiego stanu wnętrza.
Sprawdź dokumenty oraz numer VIN.
Nim zaczniemy podziwiać zadbane wnętrze, czy nieźle utrzymany lakier, powinniśmy w pierwszej kolejności sprawdzić czy numer VIN znajdujący się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest taki sam
z tym znajdującym się na pojeździe. Dysponując numerem VIN, oraz podstawowymi informacjami
z dowodu rejestracyjnego, możemy sprawdzić na stronie: https://historiapojazdu.gov.pl/ podstawową historię pojazdu. Ze strony tej uzyskamy informację o przeglądach samochodu, jego przebiegu, oraz historii wypadkowej.
Ocena stanu zewnętrznego.
Oceniając stan zewnętrzny pojazdu, należy zaopatrzyć się w miernik grubości lakieru. Bez tego będziemy mogli wychwycić tylko miejscowe ogniska korozji oraz inne widoczne defekty powłoki lakierniczej. Sprawdzenie grubości powłoki lakierniczej pozwoli nam odpowiedzieć na pytanie, czy pojazd był bezwypadkowy. Powinniśmy jednak wiedzieć, że dobrze wykonana naprawa, przeprowadzona w ASO, nie powinna z góry skreślać pojazdu. Zdyskwalifikować powinny natomiast wyniki mocno odbiegające od normy. Typowa grubość powłoki lakierniczej, to w zależności od elementu, zawiera się w przedziale od 80-150 mikrometrów. Oczywiście wartości te będą inne dla różnych producentów. Należy jednak przyjąć, że każda wartość odbiegająca od przyjętej normy, będzie świadczyć o przeprowadzone naprawie lakierniczej. Im wyższa wartość, tym uszkodzenia mogły być większe.
Wnętrze.
We wnętrzu pojazdu należy zwrócić uwagę na klika podstawowych kwestii. Pierwszą rzeczą jest stan tapicerki. Powycierana i poprzecierana w samochodzie z niskim przebiegiem, może sugerować dwie rzeczy. Po pierwsze przebieg jest nielegalnie zaniżony, lub właściciel w ogóle nie dbał o pojazd. Obie sytuacje powinny dyskwalifikować zakup. Stan zużycia kierownicy, czy drążka zmiany biegów, również pomoże nam ustalić czy aby przebieg samochodu nie został zaniżony.
Jazda próbna.
Po zewnętrznej ocenie samochodu, czas na jazdę próbną. Podczas jazdy należy zwrócić uwagę na to jak samochód się prowadzi, czy nie ściąga go w jakąś stronę, czy jedzie stabilnie, czy nie dobiegają dziwne odgłosy z pod maski. W przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów, jazda próbna pozwoli ocenić, czy taka skrzynia nie jest przypadkiem uszkodzona. Jazda próbna zweryfikuje stan zawieszania pojazdu.
Dziwne odgłosy, czy luzy w układzie kierowniczym, będą oznaczać dla potencjalnego kupca duże koszty
w przypadku naprawy.
Wizyta na stacji kontroli pojazdów.
Gdy uzyskaliśmy już wszystkie odpowiedzi na nasze pytania i właściwie podjęliśmy już decyzję o zakupie, przed podpisaniem umowy najlepiej dokonać fachowej kontroli pojazdu w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, lub autoryzowanym serwisie danej marki. Wizyta taka pozwoli dokładnie sprawdzić stan pojazdu, oraz pozwoli nam ocenić faktyczne koszty jakie dane nam będzie ponieść po zakupie samochodu. Musimy pamiętać, że sam zakup samochodu to nie wszystko. Na początek zawsze jest coś do zrobienia. Jednak mądrze postępując możemy uniknąć kosztownej wpadki. Chcąc zagłębić wiedzę na temat danego modelu, najlepiej zasięgnąć wiedzy na forum internetowym danej marki. Wielu użytkowników takich forów, chętnie się dzieli uwagami i spostrzeżeniami dotyczącymi codziennej eksploatacji.