Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę, że auta z silnikiem diesla są znacznie bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa. Koniecznie należy również zaznaczyć, że dzięki niższym cenom oleju napędowego w porównaniu do benzyny, właściciele samochodów mogą liczyć na bardzo duże oszczędności. Oczywiście silniki wspomnianego diesla są bardziej skomplikowane technologicznie, co oznacza, że ich naprawy będą znacznie więcej kosztowały. Jak dbać o diesla?
Dbanie o wtryskiwacze, a także tankowanie tylko i wyłącznie dobrego paliwa
Specjaliści od silników diesla będą rekomendować kierowcom tankowanie bardzo wysokiej jakości paliwa tylko i wyłącznie na sprawdzonych stacjach. Koniecznie należy mieć świadomość, że jakość paliwa w baku z pewnością przełoży się na stan wtryskiwaczy. Warto wiedzieć, że są to elementy charakteryzujące bardzo dużą wrażliwością. Ich wymiana może kosztować nawet 2500 złotych za jedną sztukę. Kierowca musi wspomnianą kwotę pomnożyć przez 4, ponieważ będzie zmuszony do wymiany, albo regeneracji całego kompletu.
Ochrona turbosprężarki
Warto mieć świadomość, że turbosprężarka jest kolejnym bardzo kosztownym elementem w pojazdach posiadających silnik diesla. Rekomendowane jest pozwolenie jej po zakończeniu jazdy na ostygnięcie. Godny uwagi jest również fakt, że liczni specjaliści doradzają kierowcom, aby samochód chodził od 20 sekund do nawet 2 minut na jałowym biegu po jego unieruchomieniu, ale jeszcze przed ostatecznym wyłączeniem silnika. Właściciele aut powinni także pamiętać, aby spokojnie ruszać z miejsca. Zalecane jest również odpuszczenie sobie bardzo dynamicznego przyspieszania i gwałtownego hamowania. Bardzo istotne znaczenie dla stanu omawianej turnosprężarki będzie miała wymiana oleju. Warto tego dokonywać przynajmniej raz na 15 tysięcy kilometrów. Kiedy kierowca będzie wiedział, że konieczna jest wymiana turbosprężarki? Będą to sygnalizowały przede wszystkim charakterystyczne gwizdy. Można również zaobserwować utratę mocy samochodu.
Kierowca nie powinien ruszać z piskiem opon
Kierowcy powinni zdawać sobie sprawę, że ruszanie z piskiem opon jest bardzo niekorzystne nie tylko i wyłącznie ze względu na omawianą wcześniej turbosprężarkę. Może to również przyczynić się do poważnych kłopotów z kołem dwumasowym, które jak wiadomo jest montowane w w silnikach diesla. Wspomniane koło dwumasowe wymieniane jest przeważnie razem ze sprzęgłem. Właściciel samochodu będzie wtedy musiał spodziewać się wydania przynajmniej tysiąca złotych.
Czyszczenie filtra cząstek stałych
Warto mieć świadomość, że bardzo istotnym zadaniem filtra suchego (DPF) lub filtra mokrego (FAP) jest pozbycie się sadzy z paliwa, które nie zostało spalone. Godny uwagi jest fakt, że ich montowanie w samochodach z omawianym silnikiem diesla zostało wymuszone przez wprowadzenie norm związanych z emisją spalin. Kierowcy, którzy nie będą czyścili wspomnianego filtra cząstek stałych będą ryzykowali, że dojdzie do jego zapchania. Stanie się tak w przypadku, gdy dany użytkownik samochodu będzie jeździł tylko i wyłącznie po mieście. Z kolei na trasie nie podejmie decyzji o wejściu na wyższą prędkość.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że czyszczenie filtra będzie miało miejsce w trakcie bardzo szybkiej jazdy. Osobom, które mają w aucie filtr FAP, rekomendowane jest tankowanie stosunkowo dużych ilości paliwa, ponieważ komputer będzie dobierał ilość specjalnego płynu przeznaczonego do wypalania sadzy. W przypadku, gdy dojdzie do zapchania się filtru, kierowcę będzie czekało wydanie przynajmniej kilku tysięcy złotych.
Diesel zimą
Warto wiedzieć, że zimą samochody z silnikiem diesla będą bardzo wrażliwe na jakość paliwa. Rekomendowane jest zatem unikanie sytuacji, w których auto będzie stosunkowo długo musiało znajdować się na zimnie praktycznie z pustym bakiem. W trakcie wspomnianej pory roku bardzo dobrym rozwiązaniem będzie tankowania do pełna. Ponadto zalecane jest jeszcze przed nadejściem zimy wymienienie filtra paliwa, a także sprawdzenie stanu alternatora, akumulatora czy świec żarowych.