Naprawa zarysowań lakieru w samochodzie
Do zarysowania lakieru w samochodzie wystarczy chwila nieuwagi. Niestety bardzo łatwo doprowadzić do ubytków. Wraz z wiekiem na różnych elementach nadwozia mogą pojawić się nieestetyczne pęknięcia lub złuszczenia. Takie miejsca są podatne na korozję, dlatego uszkodzenia należy szybko naprawić. Dotyczy to również zderzaków lub lusterek, które są jako pierwsze narażone na ryzyko uszkodzenia. Aby zwiększyć przyczepność i trwałość nowej powłoki stosujemy odpowiedni podkład do plastiku. Jest łatwy do nałożenia i pozwala zmniejszyć ilość zużywanego później lakieru samochodowego.
Odpowiedni podkład pod lakier samochodowy
Podkłady pod lakier samochodowy są produkowane w wielu różnych rodzajach. Ich zastosowanie zależy od planowanego sposobu lakierowania. Zasadą jest, że dla lakierów epoksydowych najlepiej stosować podkłady epoksydowe, natomiast dla lakierów akrylowych — podkłady akrylowe. Dotyczy to wszystkich naprawianych elementów. Istotna jest technika nakładania. Podkład do plastiku w sprayu jest przeznaczony do nakładania za pomocą pistoletu lakierniczego. Można też kupić podkład do plastiku, który trzeba nakładać szpachlą samochodową. Poprawia przyczepność nakładanej farby i można go stosować do większości plastikowych powierzchni, także do listew i innych części tuningowych montowanych w aucie. Podkład jest niezbędny, aby kolejne warstwy farby nie pękały i nie łuszczyły się.
Właściwa technika nakładania podkładu samochodowego
Naprawiany element należy najpierw odtłuścić, najlepiej za pomocą szmatki nasączonej benzyną ekstrakcyjną. Po odczekaniu chwili można nałożyć podkład. Najlepszym rozwiązaniem jest nałożenie dwóch cienkich warstw — każda po odczekaniu około 15 minut. Kolejnym etapem jest już nałożenie właściwego lakieru samochodowego. Podobnie jak poprzednio, należy nakładać 2 lub 3 warstwy w odstępach czasowych. Na koniec trzeba odczekać około 20 minut, po czym nałożyć warstwę lakieru bezbarwnego. Jeśli efekt jest zadowalający, po wyschnięciu element jest gotowy do zamontowania w samochodzie. Jeżeli mamy do czynienia z chropowatą powierzchnią, przed lakierowaniem warto wyrównać ją za pomocą drobnoziarnistego papieru ściernego. Element nadwozia można też wypolerować po zakończeniu lakierowania, ale może on wtedy odróżniać się od pozostałej części karoserii. Dlatego trzeba robić to z uwagą, biorąc pod uwagę, że wiele zależy od ogólnego stanu auta.
Rodzaj tworzywa sztucznego
Trzeba też pamiętać, że plastikowy element nadwozia może być wykonany z różnego rodzaju tworzywa sztucznego. Tworzywa termoutwardzalne są twarde i odporne na działanie wysokich temperatury, natomiast tworzywa termoplastyczne charakteryzują się większą elastycznością. Wszystkie prace powinny być wykonywane w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Naprawę czasami można przeprowadzić nawet bez demontażu uszkodzonego elementu, ale w takiej sytuacji należy zwrócić uwagę na przylegające elementy. Można też okleić samochód w miejscach najbardziej widocznych lub podatnych na zniszczenie.