Zanieczyszczenia i niepożądane pierwiastki zawarte w benzynie, ale również i w oleju napędowym pozostają niestety niefortunną rzeczywistością. Dlatego stosuje się filtry paliwa, które są niezbędnymi komponentami służącymi do konserwacji silników i ochrony ich przed awariami, a nawet przed poważnymi uszkodzeniami. Należy zaznaczyć, że silniki wysokoprężne są narażone na częstsze uszkodzenia z powodu działania oleju napędowego, który jest bardziej zanieczyszczony niż benzyna oraz z powodu obecności delikatnych wysokociśnieniowych układów wtryskowych. Podobnie jak inne filtry, filtry paliwa należy okresowo wymieniać, a odstępy czasu, które determinują ich wymianę, zmieniają się w zależności od rodzaju paliwa.
Znaczenie filtrów paliwa
W teorii zarówno benzyna, jak i olej napędowy, które kupujemy na stacjach benzynowych, powinny być wolne od zanieczyszczeń i obcych substancji, zarówno stałych, jak i płynnych. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, ponieważ podczas przepływu paliwa od rafinerii do miejsc magazynowania pompy tłoczące kryją w sobie różne ryzyka zanieczyszczenia, w tym obecność wody, która jest wrogiem numer jeden systemów paliwowych.
Oprócz wody w paliwach są często też obecne inne zanieczyszczenia, które są czasami wynikiem oszustwa handlowego polegającego na zwiększeniu objętości produktu za pomocą nieopodatkowanych, szkodliwych i nielegalnych substancji. Ponadto obecność wody w zbiornikach samochodów z silnikiem Diesla stwarza inne bardzo szkodliwe zjawisko, a mianowicie tworzenie się szlamu lub śluzu na skutek bakteryjnego działania mikroorganizmów i grzybów, które namnażają się nawet przy braku tlenu i w wysokich temperaturach. Powoduje to korozję części metalowych oraz zatykanie filtrów paliwowych. Dlatego filtry paliwa mają fundamentalne znaczenie dla zagwarantowania długiej żywotności silnika i zapewnienia mu wymaganych osiągów. Niezależnie od typu silnika filtry paliwa zapobiegają jego uszkodzeniom, które są spowodowane zanieczyszczeniem paliwa oraz działaniem wody.
Filtry paliwa do samochodów benzynowych
W samochodach z silnikami wtryskowymi filtry paliwa są zwykle umieszczone w tylnej części podwozia lub zanurzone w zbiorniku paliwa razem z pompą paliwa. W takich wypadkach wkład filtra paliwa, w kształcie harmonijki, wykonuje się z materiału celulozowego i jest wymienny, natomiast jeśli jest to filtr paliwa metalowy, można go wyczyścić i ponownie zmontować.
Wymiana filtrów paliwa w nowoczesnych samochodach wtryskowych jest zwykle zalecana po przejechaniu od 80 000 do 100 000 km, podczas gdy w samochodach starszej generacji częstotliwość ta waha się od 30 000 do 50 000 km. W samochodach z gaźnikami filtr paliwa, czasami z przezroczystą obudową z tworzywa sztucznego, jest zwykle umieszczony w komorze silnika, dzięki czemu można go łatwo wymienić.
W samochodach benzynowych zaopatrzonych w filtry paliwowe węglowe, w których czas działania filtra teoretycznie odpowiada cyklowi życia pojazdu, nie wymaga się jego okresowej wymiany. Jednak zaobserwowano, że etanol zawarty w benzynie obecnie dostępnej na rynku może spowodować przedwczesne uszkodzenie filtrów paliwowych, co zmusza do ich wymiany.
Filtry paliwa w samochodach z silnikami Diesla
Obecny na rynku olej napędowy, który zgodnie z prawem zawiera biodiesel, jest bardziej krytyczny dla tworzenia szlamu, do tego stopnia, że liczba samochodów uszkodzonych z powodu zatkania filtrów paliwowych nawet po przejechaniu stosunkowo niewielkich tras znacznie wzrosła. Dlatego bez naprawdę wysokiej klasy i sprawnego filtra paliwa nawet najlepsze silniki Diesla są narażone na szkodliwe działanie zanieczyszczeń.
Samodzielna wymiana filtra paliwa w silniku Diesla wymaga doświadczenia i określonych umiejętności. Dlatego mechanicy będący ekspertami w naprawie i konserwacji samochodów z silnikami Diesla przestrzegają przed samodzielną wymianą filtra paliwa i zalecają użycie testera diagnostycznego oraz zastosowanie odpowiedniej procedury.