Warto mieć świadomość, że deska rozdzielcza jest zaliczana do najbardziej istotnych komponentów całego pojazdu. Dostarcza bowiem kierowcy bardzo dużej satysfakcjonujących informacji. Można dowiedzieć się, jaka jest w danym momencie liczba obrotów silnika, a także stan określonych układów. W jaki sposób należy odczytać poszczególne oznaczenia płynów w samochodzie?
Trzy rodzaje kontrolek
Należy zdawać sobie sprawę, że kontrolki znajdujące się na desce rozdzielczej można podzielić na trzy bardzo istotne grupy, czyli na zielone, pomarańczowe, a także żółte. Zielone kontrolki są aktywne w trakcie pracy samochodu. Informują tym samym kierowcę o kierunkowskazach, włączonych światłach mijania czy nawet włączonym tempomacie.
Pomarańczowe kontrolki będą z kolei sygnalizowały o wystąpieniu ewentualnego problemu. Godny uwagi jest fakt, że nie będą to awarie, które trzeba będzie rozwiązać natychmiastowo. Jeżeli pojawi się kontrolka o wspomnianym kolorze, kierowca może bez żadnego problemu kontynuować jazdę. Rekomendowane jest jednak możliwie najszybsze wyeliminowanie problemu.
Z kolei czerwone kontrolki są ostrzegawcze. Kierowca powinien odebrać ich pojawienie się jako alarm, a następnie zatrzymać pojazd w najbliższym bezpiecznym miejscu. Można podjąć decyzję o wezwaniu pomocy drogowej. Należy bowiem mieć świadomość, że kontynuowanie jazdy samochodem na czerwonych kontrolkach jest niebezpieczne.
Olej silnikowy
Stan, a także poziom oleju silnikowego można sprawdzić przy wykorzystaniu olejowego bagnetu umieszczonego w okolicach klamki do dolewania oleju. Oczywiście w celu sprawdzenia poziomu w pierwszej kolejności zalecane jest wyjęcie wspomnianego bagnetu, a następnie przetarcie go szmatką. W kolejnym etapie można włożyć go do wlewu, a następnie odczytać stan wskaźnika. Poziom oleju powinien oscylować między wartością maksymalną a minimalną. Godny uwagi jest fakt, że zdecydowanie najlepszy olej do danego samochodu będzie polecany przez określonego producenta. Podczas uzupełniania jego braków warto dodać taki, który już w danym momencie znajduje się w silniku.
Płyn chłodniczy
Poziom płynu chłodniczego kierowca powinien bez żadnego problemu odczytać ze zbiornika. Rekomendowane jest wykonywanie tej czynności tylko i wyłącznie przy zimnym silniku. Jest to spowodowane faktem, że w przypadku bardzo wysokiej temperatury wspomniany płyn chłodniczy będzie zwiększał swoją objętość. Z kolei w momencie odkręcenia wlewu płyn wytryśnie i może w konsekwencji poparzyć kierowcę. Rekomendowane jest, by poziom znajdował się między wartością maksymalną a minimalną. Oczywiście nie można zapomnieć, że nie jest zalecane dolewanie płynu chłodniczego. Osoby, które jednak dostrzegą jego niedobór, powinny ewentualne niedobory uzupełniać wodą.
Płyn hamulcowy
Należy mieć świadomość, że płyn hamulcowy będzie charakteryzował się właściwościami higroskopijnymi. Oznacza to tym samym, że ma możliwość pochłaniania wilgoci z otoczenia. W przypadku, gdy jest jej zbyt dużo, nie tylko temperatura wrzenia ulegnie obniżeniu, ale również może dojść do zagotowania. W rezultacie zdecydowanie zmniejszy się skuteczność płynu hamulcowego. Godny uwagi jest również fakt, że niektóre elementy układu hamulcowego będą bardzo narażone na korozję.
Zalecane jest dokonywanie wymiany płynu hamulcowego przynajmniej raz na dwa lata. Można tego dokonać także w momencie, gdy stara ciecz nie będzie posiadała koloru brązowo-żółtego, tylko szary. Warto wiedzieć, że uzupełnianie omawianego płynu hamulcowego powinno odbywać się przez odpowiednie dolanie do określonego zbiorniczka. Należy mieć świadomość, że będzie oznaczony symbolem koła zamkniętego w nawiasach.
Olej w układzie kierowniczym
Należy zdawać sobie sprawę, że olej kierowniczy ma konsystencję bardzo podobną do omawianego wcześniej oleju silnikowego. Warto jednak zaznaczyć, że będzie on odporny na działanie bardzo wysokich temperatur. jego wymiany warto dokonywać przynajmniej raz na kilka lat, gdy stanie się nie tylko i wyłącznie mętny, ale również zabrudzony.